עזרה ראשונה לעסקים בזמן מלחמה

איך בצעדים קטנים נרים את עצמנו מהזוועה סביבנו לעבר עשייה עסקית?

ב-7.10.23 חיינו השתנו לתמיד, צער ושכול מכל עבר, וקיפאון לנוכח הזוועה.
העצב על חברים שעולמם נחרב, העצב עלינו כעם, על הנזק לחיינו האישיים, הציפייה הנואשת לבשורות טובות (וספציפית לחטופים שיחזרו הביתה), חוסר הוודאות לגבי העתיד, הצורך לתפקד עבור אלה שצריכים את עזרתנו המיידית (קרובים שנפגעו, שגוייסו, ילדים בלי מסגרות ועוד) – אצלי כל אלה תפסו את מקום העסק בעשרת הימים האחרונים. וזה לא רק אצלי – מרבית העסקים שאני מלווה – נכנסו למצב שוק.

חלק מהלקוחות האהובות שלי חוו את האסונות הנוראים מכל, ועבורן המענה יצטרך להיות אחר לגמרי, קודם כל טיפולי. אני לא אשת טיפול, אני כותבת מהזווית העסקית עבור עסקים שלא נפגעו במעגל הראשון של השכול, אבל עלולים להפגע כלכלית. מטרת הכתיבה שלי היום היא לעזור בהקטנת פגיעה זו.

בעלי עסקים קטנים ובינוניים במהלך משבר, חשופים לפגיעה כלכלית קשה, וזאת מעבר לפגיעה הפיזית והנפשית אליה חשופים יתר האוכלוסייה. יש ביכולתנו למזער ולפעמים גם ממש למנוע את הפגיעה הכלכלית, העניין הוא שנצטרך להגיב מהר ולהיות אקטיביים ושידרשו לנו תעצומות נפש כדי לעשות את זה.

האוטומט שלנו ברגעי משבר הוא לשקוע לתוך העצב, לגלול גלילה אינסופית בחדשות וברשתות החברתיות עם סיפורי הזוועות, וזה לא עוזר לאף אחד. זה נותן אשליה שזה עוזר, אשליית שליטה אבל זה מזיק.
אני לא אומרת להתנתק לחלוטין מהמצב כי אנחנו עדיין צריכים לעזור למי שביכולתנו, להיות בעשייה בהרתמות והתנדבות אולי גם להיות חלק מההסברה הישראלית…
אבל כל אלה לא קשורים לגלילה האינסופית, לקיפאון העסקי ולצלילה בתוך העצב וההלם. להפך, אלה שצריכים אותנו צריכים שנהיה במצב נפשי טוב, שנוכל להיות שם עבורם.
וגם העסק שלנו צריך אותנו.
אי אפשר לבנות על מענקים או על עזרה כלשהי מהמדינה (גם אם העזרה מהמדינה מגיעה היא הרבה פעמים מגיעה מעט ומאוחר מדי), אנחנו לא יכולים לנחש מה יהיה אורך המלחמה ומה יהיו השלכותיה בעתיד.
ככל שנתאושש מהר יותר ונעבור ליצור שגרת חירום (שתהפוך אח"כ לשגרת שיקום) – כך מצבנו ייטב.
כך גם נוכל להוות אור עבור הסביבה שלנו שצריכה אותנו.

אני רוצה להציע ארבעה צעדים שהם כמו קפסולת התאוששות לעסקים:

1. גמילה/ צמצום של צריכת חדשות

לפני הכל נצטרך להפסיק לצרוך חדשות באובססיביות. להפסיק לצרוך סרטוני זוועות. אנחנו יודעים שהאנרגיה זורמת לאן שהפוקוס נמצא. אנחנו מוכרחים להזיז את הפוקוס מהזוועה אל עשייה ויצירה. מי שעדיין לא בשל לחזור לעסק, ויכול להרשות לעצמו עוד תקופה שאינה בעסק אלא בהתנדבות – שינתב את האנרגיה לשם. מי שהעסק הוא מקור פרנסה קריטי עבורו – ממש מומלץ לחזור למקד אנרגיה בעסק, לא לתת לו לגווע. השאיפה שלי היא לנתב את האנרגיה שלי לעשייה בשני המישורים האלה – גם ההתנדבותי והתרומה לכלל וגם עשייה עסקית (ותוך כדי זה גם לתפקד בכובע הראשון שלי שהוא אמא לארבעה, ולכן תידרש ממני, כמו מכל ההורים בעת הזו יעילות שיא).

ברגע שאנחנו נגמלים/ מצמצמים צריכת חדשות, אנחנו יכולים לחזור להרגלי גלישה מיטיבים – מינון נכון של נוכחות ברשת לעומת נוכחות בעולם האמיתי, התמקדות ביצירת תוכן ולא בצריכת תוכן, במקום גלילה רנדומאלית- מעקב אחרי עמודים שאנחנו יודעים שירימו אותנו, שיתנו לנו השראה לעשייה.
השלב הזה קריטי כי הוא יפנה לנו את הזמן הדרוש לנו לכל יתר השלבים.

2. שימור לקוחות

נפנה ללקוחות שלנו ונשאל קודם כל לשלומם (אם טרם עשינו זאת). נשמור איתם על קשר במהלך התקופה הזו, ננסה להבין מה הם צריכים מאיתנו, איך נוכל להיות שם עבורם. נהיה עדינים אבל אקטיביים, ובעיקר נהיה זמינים להם כאשר ירצו לחזור לפעילות.

3. מיפוי המצב בעסק והתאמת המוצר/שירות לתקופה

נפתח את היומן ואת התוכנית העסקית שלנו (אם יש לנו), ונעשה בקרת נזקים. מה התבטל ומה צפוי להתבטל, מה כבר לא רלוונטי, ומתוך זה ננסה להבין גם מה נוכל לעשות במקום מה שלא רלוונטי? האם יש מוצר או שירות שנוכל לפתח/ להציע מהר ושיוכל להתאים דווקא לתקופה הזו? בשלב הזה בהרבה מקרים תידרש יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסא, לפעמים גם אדם נוסף לעשות איתו סיעור מוחות כמו שותף, חבר, לקוחה או ייעוץ מקצועי (הייוש, בשביל זה ובשביל סעיף 4 אני כאן עבורכם).

הערה לגבי נזקים פיננסיים – אם יש פגיעה כלכלית מאסיבית כמו קושי להחזיר הלווואות, נזק פיזי לעסק כתוצאה מהלחימה, עניינים של מלאי שנהרס וכו' – צריך לטפל בזה בהקדם – מול הבנקים, מול סוכני הביטוח, מול יועצים פיננסיים, מול נציגי המדינה.

4. חזרה לשגרת שיווק

גם לכם מרגיש חצוף לשווק בימים אלה שהלב של כולנו שבור? גם לי. ועם זאת,
שיווק הוא החמצן של העסק שלנו. קריסת העסק שלנו לא תורמת למאמץ המלחמתי, להפך, עורף קורס כלכלית רק מגדיל את הבעיות…. נחזור לשווק אבל נעשה את זה ברגישות, בהתאמה לתקופה (אחרת הנזק התדמיתי עלול לעלות על התועלת). אז לא נדליק קמפיין ישן כאילו כלום לא קרה, נהיה עדינים, אבל כן נחזור לשגרה של ייצור תוכן מקדם עבור העסק שלנו, וכן נחזור לעשייה אקטיבית עסקית.
תוכן מקדם יכול להיות כרגע למשל ערך חינמי מותאם לתקופה. לא משהו מאוד שמח, משהו עם טאקט, ברוח התקופה, משהו שעוזר לאחרים אבל גם תואם את עולם התוכן של העסק.

דבר אחרון, נקפיד על גמישות, נעשה הערכת מצב יום ביומו, ובצעדים קטנים נעזור לעסק שלנו לשרוד ובהמשך גם לחזור לשגשג.

מסיימת בתפילה להגנה מעלינו, לנחמה למשפחות השכולות, לשיבה הביתה של החטופים והחיילים שלנו ולימים טובים יותר שיבואו במהרה, אמן.

1 מחשבה על “עזרה ראשונה לעסקים בזמן מלחמה”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top